Antons blogg om elektronik och Linux

9 april, 2011

Enkel visitkortsdesign i Ubuntu med gLabels

Filed under: DIY,Ubuntu-tips — Anton @ 10:06
Tags: , , , , ,

Inledning

För någon månad sedan behövde jag göra visitkort till mitt UF-företag Nästa Lektion UF. Du kan läsa om Ung Företagsamhet här. Frågan var vilket program som var bäst till det i en Linuxmiljö, då de flesta exempel jag sett riktar sig mot Microsoft Publisher eller diverse Adobe-program. Det finns ett par mallar till OpenOffice.org att hämta, men dessa är ofta i fel storlek eftersom det inte finns någon självklar standardiserad storlek på visitkort. Dessutom är OOo:s avancerade funktioner tämligen obegripliga för många, mig själv inkluderad. Ett annat vanligt alternativ som många använder är att göra visitkorten i Inkscape, ett fritt alternativ till Adobe Illustrator. Problemet är att Inkscape har en ganska hög inlärningströskel och tiden räckte helt enkelt inte till för att lära mig det. Till slut hittade jag en bra guide för programmet gLabels, ett program för GNOME-miljön som används för att skapa visitkort och etiketter i ett enkelt gränssnitt. Jag tänker därför summera kort hur jag gjorde i Ubuntu 10.10.

Genomgång av gLabels

Installera först programmet på valfritt sätt, förslagsvis via Ubuntus programcentral. Starta och välj att skapa en ny fil.

Inga konstigheter så långt. Nu är det dags att välja en mall till projektet. Ofta används förperforerat papper som har vissa specifika mått. Det jag använde är av Kjell & Co:s eget märke Plexgear som är kompatibelt med standarden Avery 7414. Om du planerar att skära/klippa ut korten manuellt spelar det ingen roll vilken mall du väljer, så länge måtten är rimliga för visitkort.

Därefter är det bara att börja placera ut former och text!

Så här ser de färdiga företagskorten ut. Kanske inte världens vackraste, men de är personliga och framförallt billiga att trycka! Titeln är skriven med teckensnittet Ubuntu, storlek 21 och den övriga texten har teckensnittet Sans, storlek 9. Som inspiration använde jag ”OOoAuthors Business Card”.

Dags att skriva ut. Eftersom jag inte har någon lämplig skrivare hemma valde jag att skriva ut till PDF som jag skrev ut på en av skolans laserskrivare (modell större). Under fliken ”Etiketter” i utskriftsalternativen går det att välja att skriva ut beskärningsmarkeringar, vilket är användbart om man ska skära/klippa ut korten manuellt. Alternativet kantlinjer (print outlines) är användbart för att säkerställa att den valda mallen verkligen är rätt för pappret som används. Det går annars att ändra mall i efterhand under Arkiv -> Egenskaper i huvudfönstret.

Här syns det färdiga resultatet. Jag passade även på att göra personliga visitkort, inspirerade av Canonicals visitkort framtagna för Ubuntu members. Prickmönstret på baksidan är en så kallad QR-kod som innehåller en textsträng med min kontaktinformation i vCard-format. Informationen kan skannas med exempelvis Android-appen Barcode Scanner och läggs då till i telefonboken. Läs mer om hur QR-kod kan genereras i Ubuntu i detta blogginlägg. Just här har jag censurerat den för att inte sprida mitt telefonnummer över hela Interwebb.

Slutligen lite reklam

Till vänster är pappret från Kjell & Co som fungerade alldeles utmärkt. Till höger är liknande papper köpt på Clas Ohlson, eftersom det var slut hos Kjell när behovet var akut. Båda arken har blivit misshandlade ungefär lika mycket i min gamla bläckstråleskrivare (HP PSC 1350). Som synes har den stora problem med placeringen på sidan men det jag vill poängtera är att Clas Ohlson-pappret faller sönder bara man tar i det! När jag provade det i skolans betydligt mer brutala kopiator blev resultatet konfetti överallt. Undvik alltså den sorten.

Pappret som är den enda egentliga utgiften för dessa visitkort kostar 79 kr för 20 ark á 10 kort. Det innebär att varje kort kostar omkring 40 öre att tillverka, vilket verkar vara ungefär det billigaste man kan komma undan med i sammanhanget utan att tumma för mycket på kvaliteten.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

