Antons blogg om elektronik och Linux

30 oktober, 2010

Kategori 0-kabel

Filed under: DIY,Skrot — Anton @ 15:56
Tags: , , , ,

Då jag nyligen skaffat mig en ”ny” TV-dator (från skroten givetvis) så behövde jag en ganska lång nätverkskabel för att kunna strömma film till den från serverdatorn. Men långa nätverkskablar är dyra och trådlöst nätverk är för dåligt för att strömma HD-kvalitet. Samtidigt räddade jag en 15 m lång telefonsladd från grannens storstädning för inte alls länge sedan. Man kanske kunde göra något kul med den?

En idé jag gått och funderat på ett tag är om det inte borde gå att bara crimpa fast ett par RJ45-kontakter på vanlig telefonkabel och sedan köra Ethernet genom den. Tyvärr kräver det en särskild crimptång som jag inte haft tillgång till förrän en kompis nyligen fick för sig att han behövde en. Jag fick låna den och krängde snabbt på ett par RJ45-kontakter på min telefonsladd.

De poler i kontakten som används är 1, 2, 3 och 6. Ethernet-kablar har vanligtvis 4 par , eller 8 ledare; men eftersom endast 2 par, eller 4 ledare används till 100 Mbps-nätverk så fungerar detta.

Det här hembygget skulle knappast klara specifikationerna för kategori 5-kabel, som man minst rekommenderar till Ethernet. Därav namnet kategori 0-kabel🙂 Kategori 5-kabel är partvinnad till skillnad från vanlig telefonkabel för att göra den mindre känslig för störningar. Det har jag dock inte haft några problem med ännu.

Så här ser hela sladden ut. Hoppas jag med detta inlägget uppmuntrat någon att bryta mot en standard eller två😉

Uppdatering 10 dec 2010: Det kanske finns en anledning till att just kategori 5 används till Ethernet… Min hembyggda variant fungerar bra hemma på landet men den var inte lika kaxig längre när den kom till storstan och behövde brottas med störningar från elnät och annat. För tillfället har vi en tävling i skolan om vilken klass som pyntar sina skåp bäst. Tanken var att använda denna julesladden för att spela Julradio i min dator i skolan, men det sket sig för juleswitchen ville inte ens kännas vid att sladden var inkopplad. Den får alltså stanna här hemma där den trivs bäst.

1 kommentar »

  1. Jag körde video över en telefonkabel med RCA-kontakter, det funkade inget vidare. En massa vandrande linjer och annat jox i TVn.

    Kommentar av The End — 20 januari, 2011 @ 17:42


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

