Antons blogg om elektronik och Linux

12 augusti, 2010

Då var det dags igen…

Filed under: Reparationer,Skrot — Anton @ 21:49
Tags: , , , , ,

I dubbel bemärkelse. Idag var jag på skroten igen och oj vad mycket braåha-bråte som kommit in sedan jag var där sist. Jag hittade både en dator, märke och modell Fujitsu Siemens Scaleo 800S, en trådlös router, ett par prima strömkablar och ett par delar av en stereoanläggning som jag inte titta på än. Men en sak i taget och jag tänker börja med datorn:

Första anblicken var inget vidare, någon liten handyman hade lossat alla skruvar på baksidan och inuti nätaggregatet så det låg en massa grejer lösa i lådan. Dessutom fungerade nätaggregatet inte, det stängde av sig direkt. Första FSP-agget jag sett lägga av… Jag bytte ut det mot ett annat och då tuffade datorn igång, och då upptäckte jag defekt nummer två, ett värmeskadat grafikkort. Jag tog ingen bild på det, men det såg ut ungefär som på bilderna i detta inlägget: https://antoneliasson.wordpress.com/2010/05/15/ett-lan-som-blev-sadar/.

Eftersom jag inte hade något att förlora så prövade jag lyckan igen och grillade kortet i ugnen på 200 °C i 10 minuter. Den här gången la jag det upp och ner i ugnen för att lättare kunna palla upp det på aluminiumfoliebollarna. Det visade sig vara en mycket dålig idé. Medan jag stod vid diskbänken och sköljde bort dammet från kylflänsen (oslagbart, går nog 10 gånger fortare än med tryckluft) hörde jag ett klonkande ljud upprepade gånger från ugnen.

Uh-oh

Inte bra alls!

De hålmonterade kondensatorerna hade lossnat och fallit ur sina monteringshål! Även en 4-pinnars kristalloscillator hade lossnat. Ajajaj, det här innebär extraarbete. Jag lät grafikkortet ligga kvar i 10 minuter, sedan öppnade jag luckan och lät allt svalna i drygt 20 minuter. Sen var det bara att sätta sig ner med lödstationen och försöka sätta dit kondensatorerna igen. Det var betydligt svårare än att byta kondingarna på ett moderkort, för då följer det mesta av lödtennet med komponentbenen, men här satt allt kvar i hålet. Det verkade stört omöjligt att få hela hålet tillräckligt uppvärmt rakt igenom för att tennet skulle smälta. Till slut gav jag upp och ”ytmonterade” bara kondensatorerna, det vill säga jag satte en klick lödtenn på hålet och lödde sedan dit benen i den.

Fint va? Nej inte särskilt. Men det fungerade i alla fall. Ränderna och pluttarna var borta, däremot blinkade skärmen svart ungefär var 15e sekund när jag hade startat Windows. Men det berodde antagligen på trasiga grafikdrivrutiner för det slutade direkt när jag hade startat om datorn och istället startat Ubuntu 10.04 från en Live-CD.

Det var det, nu till nästa fynd: routern!

Släng sönder? Inte en chans!

Det trådlösa nätverkskortet verkar dött i den, annars verkar den okej. Så jag skulle nog säga att den är fullt användbar trots detta, kanske inte som just trådlös router dock (duh). Vissa sådana här kan man köra OpenWRT på så jag var bara tvungen att kolla vad för grejer som satt i den.

Realtek RTL8650B? Ingen OpenWRT då… Men det är forfarande en fungerande 4-portars switch med DHCP-server, skrivarserver och lite annat kul. Slutligen någon slags stereoanläggning som jag fick av min favorit-skrotnisse själv! Den ska jag kika på imorgon.

3 kommentarer »

  1. Såg knaprigt ut!

    Kommentar av erik — 20 september, 2010 @ 22:14

  2. Jösses Anton, du är värre (i positiv bemärkelse) än Oppfinnar-Jocke!

    Kommentar av SlamsornasKung — 6 november, 2010 @ 16:32

  3. Eller Mulle-Meck kanske? Säger vissa men jag vet inte…🙂

    Kommentar av Anton — 8 november, 2010 @ 19:03


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

