Antons blogg om elektronik och Linux

27 juli, 2010

Reparera moderkortet på en IBM Thinkpad T23

Filed under: Reparationer,Skrot — Anton @ 20:49
Tags: , , , , ,

Vid mitt senaste besök på skroten hittade jag två välanvända Thinkpad T23. Med välanvända menar jag att den ena såg ut som att den hade blivit tappad från en balkong. Det var i alla fall inte utsidan som var det direkta problemet, utan det faktum att ingen av dem startade! Den ena ville inte alls. Den andra lyste åtminstone lite och fläkten snurrade upp och ner konstant. Nåja tänkte jag, det går ju åtminstone att plocka delar från dem. Tillsammans hade de ett batteri, en hårddisk på 20 GB och två trådlösa nätverkskort, FEL, det visade sig bara vara ett par sunkiga telefonmodem!

Hur som helst började jag stycka upp den ena för skojs skull. IBM har en utmärkt servicehandbok till denna dator. Några bilder från nermonteringen:



När jag tog ut moderkortet föll något bort från det. Det var en liten drossel på 2.5 uH (tror jag). Dessa är en av huvudkomponenterna i switchregulatorer, så problemet kan ha varit att datorn helt enkelt inte fick någon ström.

Jag skruvade rast isär den andra datorn också för att jämföra moderkorten. På bilden ovan syns var drosseln ska sitta (taget efter att jag lött dit den). Det fattades dessutom en till nästan likadan så jag plockade helt enkelt den från det döda moderkortet och lödde fast den på det nästan-fungerande. Efter operationen var det bara att montera ihop datorn med de minst krockskadade delarna och testa.

Två saker förvånade mig. 1: datorn startade faktiskt nu, och 2: batteriet hade lite krut kvar, schysst att de tänkte på att skicka med ett laddat batteri till skroten!

Jag hade inget IBM-nätaggregat men det fungerar bra med ett variabelt 70 W-aggregat inställt på 15 V (trots att datorn vill ha 16 V). Det fanns redan en hyfsat fräsch Windows 2000-installation på hårddisken som jag bara behövde återställa lösenordet på för att använda. Kopplade in hårddisken till en annan dator med Ubuntu och följde denna guiden. Men det är inte ens så komplicerat som den beskriver det så här är den kort-korta versionen:

Återställa Windows-lösenordet från Linux

  • Installera chntpw. Användare av Ubuntu kan köra kommandot:
  • sudo apt-get install chntpw

  • för att installera. Kör sedan i en terminal:

cd /sökväg-till-windows-root/WINNT/system32/config/
chntpw SAM system

Tryck sedan n vid frågan om du vill avaktivera SYSKEY och därefter 1 för att sätta ett blankt lösenord för användaren Administrator. Tryck y för att spara och avsluta.

Senaste uppstarten var inte igår🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

