Antons blogg om elektronik och Linux

16 juli, 2010

Bygga hårddiskvagga till Dell Optiplex GX620

Filed under: DIY,Skrot — Anton @ 15:46
Tags: , , , ,

Min GX620 är numera i prima skick igen efter att ha fått lite kärlek och ett par nya kondensatorer. Det enda som saknas nu för att den ska bli komplett är en hårddisk och någon slags fästanordning till denna. Visst finns de att köpa från Dell, men varför köpa sånt en kan göra själv? Dessutom har jag ju en hel del plexiglas att göra av med sedan det misslyckade etstanksbygget.

De bitarna som skulle blivit kortsidorna var ungefär 3-4 cm breda, vilket fick duga. Först sågade jag av dem till lagom längd. Bågfil gick fortare än att byta till kapskiva på Dremel-kopian. Därefter mätte jag ut var jag skulle borra hål för skruvarna som fäste hårddisken samt var ”piggarna” på processorkylaren satt.

För skruvarna borrade jag först med 4 mm-borr rakt igenom, sedan borrade jag upp till hälften med 8 mm-borr för att försänka skruvhuvudet. För plastpiggarna använde jag 6 mm-borr. Det ena hålet hamnade lite fel så jag fick slipa upp det efteråt.

Och nej, jag tänker inte sälja en dator med en 20 GB-hårddisk, jag hade den bara för att mäta med🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

