Antons blogg om elektronik och Linux

15 juli, 2010

Byta batteri i Theben-tidrelä

Vid mitt senaste besök på skroten hittade jag ett tidrelä/tidur/kopplingsur, märke och modell Theben Termina Top 610. I vanlig ordning verkade det vara helt dött, men jag tog med det ändå i förhoppningen att det skulle vara ett enkelt fel. Det var det också, i detta fallet var det reservbatteriet som var slut. Så här kommer en liten guide hur man byter batteri i dessa tingestar.

  • Börja med att lossa plastflikarna som håller fast baksidan. När alla fyra är loss är det bara att dra isär skalet.
  • Det kan se ut som att kontakterna sitter fastskruvade i plasten, men det är faktiskt bara att slita i kretskortet så lossnar det från plasthöljet. Var dock försiktig så du inte skadar flatkabeln som kopplar samman de båda kretskorten.
  • Här syns det stora lithiumbatteriet av typen CR2450 med påsvetsade lödöron. Eftersom jag varken har några CR2450, lödöron eller tillgång till punktsvets så hittade jag på en egen ”bonnlösning”. Jag har gott om CR2032 plockade från döda moderkort som borde fungera bra. Men jag ville helst inte löda fast sladdar direkt på batteriet så det slutade med att jag byggde något slags ”clips” av en bit solid 1,5 mm²-kabel för att hålla fast batteriet mot ledarna som satt fastlödda på kretskortet. Se bilderna🙂

Efter batteribytet startade den även utan nätspänningen. Byggde en enkel testrigg:

Lampan rev jag ut från en död mikrovågsugn. När klockan slog 8:

Ännu ett lyckat projekt😀 Har även en Termina Top 612 med fungerande batteri men som inte tar emot ström från elnätet. Kan bli lite svårare att fixa än denna. Fortsättning följer…

1 kommentar »

  1. Tack för hjälpen!
    Mvh Ove

    Kommentar av Anonym — 29 november, 2011 @ 21:11


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

