Antons blogg om elektronik och Linux

19 juni, 2010

Ny dator?

Filed under: Datorbyggen — Anton @ 11:18
Tags: , , ,

Det är väl ingen som missat vid det här laget att grafikkortet i min Inspiron nu dött, permanent denna gången. Och eftersom den datorn var min enda speldugliga så har det blivit dags att köpa en ny. Så efter rätt många timmar av prisjämförelser och recensionsläsande kom jag till slut fram till en uppsättning datordelar som jag gillade någurlunda:

  • Moderkort: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
  • Processor: AMD Athlon2 X3 425
  • 2x2GB DDR3-minnen på Tradera
  • Geforce 9800 på Tradera
  • Cooler Master-låda
  • Hårddisk: 1,5 TB Samsung EcoGreen F2
  • Nätaggregat: FSP 350 W

Eftersom minnen och grafikkort sjunker så snabbt i pris var tanken att köpa dessa lätt begagnade på Tradera. Vidare hade jag tänkt mig att jag skulle överklocka processorn och låsa upp den fjärde kärnan så den motsvarade en Phenom2 X4.

Ungefär vid det här stadiet kom jag på att det här med datorköp kanske inte var det billigaste – vi pratar över 6000 kr. Med tanke på hur lite jag spelar så var jag helt enkelt för snål för att lägga ut så mycket🙂

Så det fick bli plan B – att rusta upp min FSC Scaleo T, som vid tillfället stod som server, tills den blev hyffsat spelduglig.

Det innebar ett par nya minnen och ett grafikkort. På Tradera kom jag över 10 st 512 MB DDR-minnen för 400 kr. De är ganska långsamma men duger ändå för mina behov. Jag använde fyra av dem för att få 2 GB internminne totalt.

Jag hittade också ett hyffsat billigt grafikkort – ett Geforce 8800 GTS (äldre modellen med G80-GPUn), också för 400 kr på Tradera. Kylflänsen på den är ett jättestort monster med tre fläktar.

Något jag inte hade tänkt på innan jag köpte det var att det inte passade i min dator! Dinosaurie-kylaren tog i hårddiskhållarna och blockerade dessutom SATA-kontakterna på moderkortet. Det senare löste jag genom att såga bort en bit av plasten på kylaren med min Dremel-kopia:

Att lösa problemet med hårddiskarna var svårare. Det slutade med att jag rev ut lite onödig plast från datorlådan för att kunna lägga plåtramen till hårddiskarna längst fram i lådan. Inte det snyggaste men det fungerar:

Och för mindre än 1000 kr har jag fått en fullt spelduglig dator! Grafikkortet är iskallt även vid maximal belastning. Ska se om det inte går att överklocka det lite grann när jag får tid.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

