Antons blogg om elektronik och Linux

13 juni, 2010

Gratinerat grafikkort

Filed under: Reparationer — Anton @ 16:20
Tags: , ,

Som jag skrev för ett par veckor sedan så har grafikkortet i min bärbara Dell Inspiron 9400 packat ihop och vandrat vidare. Att byta kylpastan en gång till gjorde förstås ingen skillnad. Men så hittade jag ute på Interweb ett par blogg- och foruminlägg om att man tydligen kan ”reflowlöda” sina grafikkort i en vanlig ugn.

Anledningen till att grafikkorten går sönder på detta vis är tydligen att de blir så varma under normal körning att lödningarna mot minneskretsarna till slut går sönder och vissa anslutningar bryts. Eftersom grafikprocessorn då inte kan adressera hela minnet får man dessa streck och pluttar på skärmen.

Ett sätt att fixa det ska tydligen vara att slänga det i ugnen på runt 200*C i 10 minuter. Eftersom jag inte hade så många andra idéer som inte involverade att köpa ett grafikkort som kostar mer än en nya dator så bestämde jag mig för att testa detta.

Vi börjar med en bild på en 22g-tub med Arctic Silver Ceramique, eftersom det inte verkar finnas några bilder på sådana på hela Interweb.

Det här är väl femte gången eller så som jag plockar isär datorn så numera gör jag det utan servicehandbok, med ögonbindel och med händerna bakbundna. Eller kanske inte det sista…🙂

Tangentbord och skärm borta

Palm rest borta

Några bilder på grafikkortet:

För att grafikkortet inte skulle ta i plåten pallade jag upp den på små bollar av aluminumfolie.

Det fanns ju inte så många vetenskapliga artiklar med direkta temperaturangivelser att gå efter så jag fick gissa lite. Körde på 200*C med varmluft i 8 minuter. Efter den tiden stängde jag av ugnen och öppnade luckan. Sedan tog det ungefär 20 minuter innan kortet hade svalnat.

Fatta vad fel detta kändes? Det är ju inte varje dag man lägger sina datordelar i ugnen i femton minuter en kvart🙂

Så här såg det ut efteråt. Ingen skillnad alls.

Det var det hela, bara monteringen återstod. Jag tog ordentligt med kylpasta den här gången på GPUn och alla minneskretsarna. Pappa envisades med att ta kort på mig under tiden😛

The artist at work. Eller nåt🙂

Efter denna operation var den som ny igen!

Höll det då? Nej naturligtvis inte 😦 Bara ett par timmar senare började den dampa igen. Det här var för ett par veckor sedan så datorn ha bara stått ett tag nu. Men idag tog jag tag i det igen och grillade om grafikkortet igen. Den här gången i 10 minuter i 225*C.

Det var inte lika lyckat. Efter några minuter började det dofta bränd plast. Det brukar inte vara något gott tecken. Jag lät det kyla ner sig på samma sätt som förra gången och satte sedan ihop datorn igen. När jag tryckte på knappen hände inte mycket alls. Det lyste grönt och fläkten gick igång, men det blev ingen bild… Inte heller någon hårddiskaktivitet och Num-lock fungerade inte. Som en sista utväg provade jag att koppla in datorn till en extern skärm men det gick inte bättre. Så nu är det nog kört😦

Billigaste kortet på Ebay går för 200$, inte särskilt prisvärt. Så om jag inte hittar något billigare lutar det åt att jag säljer den som defekt eller i delar.

Saker jag lärt mig under resan:

  • Lita inte för mycket på det du läser på Internets (duh)
  • Undvik bra bärbara med dålig kylning
  • Förlängd garanti i tre år verkar vara en bra idé. Nu är ju denna datorn fyra år gammal så det hade inte spelat någon roll men ändå
  • Köp en stationär för fan, vad ska man med en bärbar speldator till? De väger ändå över fem kilo med laddare, hur bärbart är det?

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

