Antons blogg om elektronik och Linux

13 juni, 2010

Att ta bra bilder på datorskärmar

Filed under: Foto — Anton @ 18:01
Tags: ,

När jag skulle ta kort på min Inspiron 9400 stötte jag på ett litet problem – hur jag än ställde in vitbalansen så blev det fel. Detta på grund av att jag hade glödljus i rummet medan datorskärmens bakgrundsbelysning var luminiscerande. Bilderna får visa vad jag menar:

Kameran inställd på glödljus

Kameran inställd på lysrörsljus

Det optimala vore att använda bilden på skärmen från bild 2 och sätta in den på skärmens plats i bild ett. Vilket är precis vad jag gjorde i GIMP. Det var inte svårare än att öppna bild 2, klippa ut skärmen därifrån och klistra in den på skärmens plats i bild 1.

Det här ser ju inte helt rätt ut...

Tyvärr var ju inte båda bilderna tagna från exakt samma vinkel, det hade annars underlättat en del. Så jag behövde ett verktyg för att kunna anpassa urklippet fritt. Det är där perspektivverktyget kommer in i bilden. Det ser ut så här:

Med det var det ganska enkelt att passa in den urklippta bilden. Det var inte svårare än att hugga tag i varje hörn på bilden och dra det någonstans där det såg hyfsat bra ut. Jag la dessutom till ett extra lager (placerat högst upp) där jag ritade röda prickar i kanterna på skärmen som några slags hjälplinjer.

När jag var klar tog jag bort hjälplagret. Så här blev slutresultatet:

Inte så illa pinkat för att vara första försöket tycker jag!

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

