Antons blogg om elektronik och Linux

22 maj, 2010

Svetsbygge

Filed under: DIY,Projekt,Skrot,Svetsning — Anton @ 20:02
Tags: , , ,

Fortsatte jobba på min hembyggda pinnsvets idag. Precis som med flera andra projekt har det här blivit ganska utdraget, eftersom jag började på den för kanske två år sen. Det började med att jag läste denna artikeln på Instructables om hur man bygger en svets av transformatorerna från två mikrovågsugnar och lite tjock kabel. Så jag drog iväg till Östanåkra med moppen och plockade hem en mikro, sen en till efteråt.

Idén är att man byter ut den mångvarviga sekundärspolen mot ett par få varv med tjock kabel. Det ger låg spänning och mycket hög ström, precis vad som utnyttjas i en svets. Den gamla sekundärspolen hackade jag av med ett stämjärn och bankade den sedan genom järnkärnan med en hammare. Till den nya lindningen använde jag 6mm²-kabel från Clas Ohlson, lite i klenaste laget märkte jag nu i efterhand för den blir ganska varm.

Efter det var det bara att koppla in och testa, efter att ha sett till så de båda transformatorerna svänger i fas. Primärerna ska vara parallellkopplade och de nya sekundärerna seriekopplade. Har tyvärr ingen bild på pjäsen eftersom det var så länge sen. Men jag fick i alla fall cirka 25V över båda sekundärerna. Köpte ett svetshandtag och en jordklämma på Harald Nyborg och kopplade till ändarna.

Fungerade vet jag inte om den gjorde men någonting hände när jag försökte svetsa med grunkan, elektroden fastnade i arbetsstycket och blev jäkligt varm. Testade en tunnare elektrod med ungefär samma resultat. Slutsatsen jag drog var att spänningen måste vara för låg (antar jag för köpesvetsarna jobbar väl med över 50V?). Projektet föll i glömska hur som helst, men nu har jag tagit tag i det igen!😀

Hämtade en mikro till och lindade om transformatorn i den. Här kommer första bilden på riggen:

Det gick åt ungefär 20m kabel totalt. Jag lindade på så många varv jag kunde på varje transformator, vilket blev runt 10 för varje. Med alla tre transformatorerna visade multimetern 33V. Kanske inte så mycket högre men det fungerade bättre i alla fall. Jag fick en gnista och kunde ”svetsa” i flera sekunder i taget. Det vill säga bara bränna elektroder med tanke på mina skillz😛

Högupplöst!

Så här såg plåtbiten ut som jag svetsade i. Den var lite rostig innan så resultatet blev väl inte så lysande… Men den fungerar och jag hade mitt proof-of-concept! Doftar friskt av ozon gör den också. Nästa uppgradering blir förslagsvis en låda att ha den i, en spole i serie med sekundären för att jämna ut ljusbågen och någon krets som genererar en högspänningspuls för att lättare få en gnista.

2 kommentarer »

  1. Kul blogg!
    Skriv mera så jag har något vettigt att läsa:)

    hans

    Kommentar av hans Linde — 2 juni, 2010 @ 18:23

  2. Man tackar! Håll till godo, här får du två nya inlägg🙂

    Kommentar av Anton — 13 juni, 2010 @ 18:29


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

