Antons blogg om elektronik och Linux

15 maj, 2010

Ett LAN som blev sådär

Filed under: Reparationer — Anton @ 22:36
Tags: , ,

Jag kan ju inte påstå att jag inte blev varnad precis. Klockan var halv ett på lördagskvällen i förra veckan, vi var sex pers som lirade Heroes of Newerth och stämningen var på topp. Då händer plötsligt detta:

Inga fina screenshots precis. HoN frös en stund och krashade efter kanske en halv minut. Jag kastas tillbaka till Ubuntu-skrivbordet och möts av svarta och vita prickar på skärmen. Och det blev inte precis bättre med tiden, till slut blev hela bilden förvrängd. Det har hänt någon gång tidigare, men gått över ganska snabbt. Så jag hoppades att datorn skulle hålla åtminstone lanet ut innan det sket sig. Men så blev det inte. Provade även att stänga av datorn och låta den kyla ner sig en stund men det hjälpte inte heller. Redan i GRUB-menyn började det bli störningar på skärmen.

För att försöka utesluta det jag egentligen redan visste provade jag att köra Memtest86+ för kolla att det inte var minnena det var fel på. Men det gick inte bättre.

Vändningen

Som tur var hade jag varit förutseende nog att ta med en skruvmejselsats och lite kylpasta. Tanken var att byta ut den som satt på grafikprocessorn, för det kunde ju vara ett så enkelt fel. Men vem försöker jag lura, jag visste ju att det var kört😦

Men iaf, nåt skulle jag ju sysselsätta mig med så jag satte igång med att plocka ner datorn. Tack vare Dell’s eminenta servicehandböcker var det inte så svårt. Ett par bilder förklarar nog bättre:

Vi börjar med att ta bort tangentbordet och skärmen. Därefter i princip all synlig plast (även kallad palm rest).

Nu när moderkortet är lätt åtkomligt är det bara att ta bort de fyra små skruvar som håller fast grafikkortet och lyfta upp kortet försiktigt. Passade även på att plocka bort några kubikcentimeter kompakt damm som hade satt sig mellan fläkten och kylflänsen.

Där har vi den lille jäveln, fast med halva kylflänsen bortplockad redan. Här slutar servicehandboken för övrigt, men sista steget var inte svårare att skruva bort de fyra torx-skruvarna som håller fast kylflänsen på grafikkortet och, med lätt våld, bända isär kortet.

Här syns grafikprocessorn, GPUn, i mitten med en massa stelnad gammal kylpasta på. Runt omkring sitter fyra små kretsar, minnena kanske, med något värmeledande (så var väl tanken iaf) ludd på. Jag skrapade bort det värsta kletet från GPUn och la på en klick ny kylpasta. Sen var den tuben slut, tyvärr räckte den inte till minneskretsarna också. Eftersom det inte fanns mycket mer jag kunde göra så satte jag ihop datorn igen och bootade igång den.

Och vips, så fungerade den igen! Inte för att det spelade någon roll för vi spelade ändå bara en timme till, sen ville de andra sova fast klockan bara var halv tre.

När jag kom hem på morgonen efter hade datorn naturligtvis gått sönder igen… Ska köpa hem lite ny kylpasta och byta ut luddet på minneskretsarna någon gång i nästa vecka. Fungerar inte det får jag väl se mig om efter ett nytt grafikkort😦

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

