Antons blogg om elektronik och Linux

24 april, 2010

Dagens skörd

Filed under: Skrot — Anton @ 18:13
Tags:

Idag är det Caturday, vilket betyder: åka till skroten! Hittade inget särskilt av värde förutom en Acer-laddare, några oanvända PS/2-möss, en strömsladd med IEC-kontakt (alltså av den typen som vanligtvis används till stationära datorer bland annat). Och så den här, en elektrisk sparkcykel eller vad de nu heter på svenska. E-Scooter är märket.

Inte mopeden alltså, tyckte bara det var lite kul med en bild på DT:ns lastmöjligheter🙂 Som man kanske kunde väntat sig var den inte i helt perfekt skick. Den gick visserligen att köra med men det gick långsamt, knappt styrfart, och man måste putta igång motorn. Trodde först att batteriet var urladdat/trasigt, för det kunde man kanske väntat sig. Plockade först av plastkåpan genom att lossa ett par skruvar på ovansidan:

Den går alltså på två seriekopplade 12V 4.5Ah blybatterier. Eftersom de ligger ner är de antagligen av gel-typ för de är vad jag vet den enda sortens blybatterier som klarar det. Multimetern visade 25V över båda batterier då prylen var avstängd och 24V vid fullgas. Det utesluter alltså att det skulle vara batterierna det är fel på.

Nästa steg var att utesluta att fartregulatorn skulle vara defekt. Jag provade därför att koppla förbi den och koppla motorn direkt till batteriet. Tyvärr inträffade en liten olycka när jag gjorde det. Plus råkade hamna på minus, det kom rök och gnistor och säkringen var historia. En ganska imponerande pjäs för övrigt, en glasrörssäkring på 30A!

Eftersom jag är 1337 och ändå inte har några feta 30A-säkringar hemma så försökte jag att laga den gamla. Ja du läste rätt…

Att få isär den gick ganska lätt med lite våld. Därefter slet jag bort en av trådarna, rätade ut den lite och lödde fast den i ena änden igen. Sen var det bara att försöka stoppa in den i glasröret så att trådändarna möttes. För att försöka svetsa ihop tråden provade jag att kortsluta ett ATX-nätaggregat på 12V 10A över säkringen men det verkar inte ha gjort någon större skillnad.

Efter reparationen (som en elektriker skulle flå mig för)

Nu kunde jag äntligen testa att koppla motorn direkt på batterierna. Den gick fortfarande långsamt efter att jag puttat igång den så med största sannolikhet är det den som är felaktig. Jag skruvade därför isär den för att se så att inte kolborstarna var nerslitna. Okej, ska sanningen fram hade jag egentligen ingen aning om vad jag skulle kolla efter när jag tog isär den.

En av polerna på kommutatorn (till vänster om spolarna) är kolsvart. Det kan inte vara bra. Enligt denna guide är detta ett tecken på att en av spolarna är trasig. Mycket riktigt, både den och en annan spole var öppen när jag mätte resistansen på dem. Naturligtvis de två som sitter underst så vill man linda om dem får man linda om hela motorn, vilket det inte är värt när jag ändå inte funnit någon användning för motorn än. Så det får nog bli skrot av den här grejen, vad jag nu ska kalla den, men jag fick i alla fall tag i ett par prima blybatterier och en fartregulator av Kina-märke, specificerad till ungefär 24V och 5A.

För att bringa lite klarhet i konstruktionen ritade jag ett enkelt elschema:

Högupplöst! (klicka)

Batteriladdaren består säkert bara av en enkel transformator med likriktare som kopplas direkt till batterierna. Borde därför gå att ladda med vilken laddare som helst för blybatterier.

2 kommentarer »

  1. Hej läste din blott intressant. Det är inte så att du har kvar fartkontrollen. Har en sån escooter som går på full gas hela tiden

    Kommentar av mattias — 18 april, 2011 @ 20:55

  2. Jo, jag har kvar den, men tyvärr verkar min vara trasig också (åtminstone nu). Jag antar att den fungerar som en potentiometer och får vid mätning 2 kΩ mellan röd och svart ledare oberoende av handtagets position. Grön ledare är öppen mot de andra två. Möjligt att det går att reparera den men dessvärre såg den helgjuten ut när jag kollade.

    Kommentar av Anton — 20 april, 2011 @ 09:24


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

