Antons blogg om elektronik och Linux

14 april, 2010

[Uppdaterad] Etstank-bygge

Filed under: DIY,Etsning,Projekt — Anton @ 19:07
Tags: ,

Ända sen jag fick idén från detta inlägg på Svenska Elektronikforumet har jag velat bygga en egen etstank. Eftersom de professionella etsaggregaten kostar en hel del finns det lite pengar att spara. Nu har jag äntligen tagit tag i projektet.

Material

Jag byggde även min tank helt i plexiglas. Skivorna köpte jag på Clas Ohlson för 59kr/styck. De är 200x150x6mm (lbh) stora. 4mm tjocklek hade nog räckt men jag körde med 6mm för de kostade bara 10kr mer per skiva.

Som lim använde jag tvåkomponents epoxylim, också från Clas Ohlson. Det ska enligt specifikationerna klara utspädda syror så jag hoppas att det ska hålla.

Sammanlagt kostade tanken 180kr för plasten + 70kr för limmet, men eftersom det bara gick åt några droppar så bortser jag från den kostnaden.

Bygget

Tankens innermått bestämde jag till 150x15x200mm (lbh sett från sidan). Två av skivorna användes till sidor som de var och den tredje kapade jag upp till kortsidor och botten. Jag ritade direkt på skyddsplasten med CD-märkningspenna.

Sen sågade jag ett par spår i linjerna med min Dremel-kopia med kapskiva och sågade resten med bågfil. Resultatet blev väl inte så jämnt och snyggt som jag hade hoppats på, men efter att ha slipat lite på kanterna märks det inte så mycket. Geringssåg hade varit bättre att använda, men våran var för liten för plexiglasskivorna.

Så här kommer det se ut. Bitarna passar ihop ganska bra ändå eftersom jag inte rört ovan- och undersidan på någon av dem.

Hade först lite problem med att få skivorna att sitta ihop medan jag limmade. Det slutade med att jag använde den här riggen, tre slim-fodral á 5mm tjocka som hölls ihop av ett par tvingar. På med lite tvåkomponentsklet och låt stå i 15 minuter en kvart🙂 Sen tog jag bort klämmorna och fodralen och limmade andra sidan.

Ritade ut var tanken ska sitta på bottenplattan. Måtten står på underlägget om någon är intresserad. De stämde visserligen inte ett dugg men var i allafall till lite hjälp för att markera ut mitten på plattan.

Slutresultatet! Ska bara kompletteras med en luftpump om jag kan få tag på en billig någonstans. Tänkte försöka mig på att etsa med tonertransfermetoden, men det blir ett annat inlägg, ciao!

Uppdatering:

Den läckte som ett såll… Men det värsta var nog att jag kunde bryta sönder limfogarna, som enligt reklamen ska klara 160kg/cm², med bara händerna och det blev inte ens några limrester kvar. Får leta upp något bättre lim, typ Acrifix 192 som original poster använde.

2 kommentarer »

  1. Jag tror det heter ”tving”

    Kommentar av The End — 20 januari, 2011 @ 18:34

  2. Det har du alldeles rätt i. Inlägget är uppdaterat nu.

    Kommentar av Anton — 20 januari, 2011 @ 18:45


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

