Antons blogg om elektronik och Linux

8 april, 2010

Smarta saker jag kommit på ikväll!

Filed under: AVR,Eagle,Terminal — Anton @ 21:04
Tags: , , , , ,

Jordplan i Eagle Layout Editor

En sak jag läst mig till nu är att jordplan inte renderas förrän man kör Ratsnest, innan dess visas de bara som streckade linjer. Inte helt uppenbart om man aldrig jobbat med jordplan innan.

Före ratsnest

och efter ratsnest. Ser lite bättre ut!

It’s not a bug, it’s a feature

För den som vill läsa den långa versionen finns den här. Sammanfattat var det så här:

Jag har byggt en ny AVR-programmerare baserad på USBasp. Eller byggt och byggt, den består egentligen bara av en ATmega168 på en breadboard kopplad till en USB-kontakt och lite andra diskreta komponenter. För att programmera programmeraren använde jag en annan programmerare😉 baserad på AvrUsb500v2. Den har en funktion för att avgöra om den är rätt kopplad till en annan krets. Det avgör den genom att känna lite på reset-linan direkt vid inkoppling, eller uppstart. Vilket innebär att kretsen resettas efter någon sekund, och det är inte så jäkla lyckat för då hänger den inte med när datorn skickar usb-signaler till den. Det gav lite lustiga fel i dmesg, eftersom enheten enumererades korrekt och resettades efter det så den inte fungerade efter det. Att (permanent) koppla bort AvrUsb500v2 löste problemet.

Flasha ny AVR med USBasp

Ett annat problem jag stötte på var att det tydligen inte gick att flasha en fabriksny ATtiny2313 med min nya USBasp. Den svarade helt enkelt inte. Det visade sig att programmeraren helt enkelt var för snabb så kretsen, som körs med 1MHz med fabriksinställningar, hann inte med. Att höja klockperioden med parametern -b <lämpligt värde> hjälpte. Provade mig fram lite och 10 verkar vara det lägsta som gick att använda. Hela kommandoraden blev då:

avrdude -c usbasp -p t2313 -b 10

Efter att ha ställt in kretsen att använda den inbyggda 8MHz-klockan fungerade det med standardalternativet. Så här ser det ut med 1MHz-klockan:

Ingen Javascript : ((((

Man får tydligen inte använda Javascript om man har sin blogg på wordpress.com så jag kunde inte lägga till den nya fancy Ubuntu-nedräkningen utan måste använda en statisk tråkig bild. Buhu😦

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

