Antons blogg om elektronik och Linux

22 mars, 2010

Byta ut fläkten på ett nätaggregat

Filed under: Datorpimpning,Reparationer — Anton @ 20:10
Tags: , , ,

Vill försöka få min nya hittedator så fin som möjligt innan jag säljer den. Ett rätt stort problem med den är att fläkten i nätaggregatet är väldigt högljutt. Så idag svängde jag förbi Everlast i Växjö och köpte en av deras 80mm-fläktar från fyndlådan. 49kr kostade den. Visserligen no-name men verkade hyffsad ändå. Sen var det bara att sätta igång med mekandet😀

Så här ser den ut! En Molex-kontakt satt monterad, men den klippte jag bort eftersom sladdarna skulle lödas dit.

Nätaggregatet utan kåpan

Testade den på en breadboard först

Nätaggregatet med den nya fläkten fastskruvad

Och så här ser datorn ut med den nya fläkten. Skitsnyggt!

Och efter detta lilla hack är datorn både tystare och snyggare! Tror att den definitivt ökat i värde av detta. Det som låter mest nu är nog hårddisken, men det är inte mycket att göra åt.

2 kommentarer »

  1. tjosan.

    ang hårddisken som låter. du kan ju sätta in en SSD. den är väl knäpptyst jämfört med traditionella? Men kostar lite lite lite mera =P

    Kommentar av ennepop — 13 april, 2010 @ 06:10

  2. Lite lite mera, sisådär tio gånger mer… Nej en så gammal dator tycker jag inte är värd att uppgradera, särskilt inte eftersom jag inte kommer behålla den själv

    Kommentar av Anton Eliasson — 13 april, 2010 @ 17:44


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

