Antons blogg om elektronik och Linux

20 mars, 2010

Jackpot!

Filed under: Skrot — Anton @ 22:06
Tags: ,

Åkte tillbaka till skroten idag för vi hade ändå vägarna förbi. Där hittade jag en skitfin dator med svart chassi, alltså inte alltför gammal. Som vanligt inga problem att få med den. Kopplade in den direkt när jag kom hem för att testa. Till min stora förvåning startade den inte. Den låg alltså på tippen av en anledning, vad konstigt🙂

Det som händer är att det lyser lite, fläktarna går igång och hårddiskarna varvar upp. Sen stänger den av sig igen efter några sekunder. Misstänkte direkt att moderkortet var paj. Provade först ett annat nätaggregat. Samma resultat. Sen andra minnen, nu stod den och tjöt istället för att stänga av sig. Bytte minnen, stängde fortfarande av sig. Drog ur precis allting i datorn utom ström och på/av-knappen. Ingen skillnad. Moderkortet såg okej ut, inga smällda kondingar. Men när jag skruvade loss moderkortet ur lådan fick jag CPU-kylflänsen i handen. Den hade släppt från sina fästen på kortet på ena sidan.

Så felet var alltså att datorn startar och processorn, som inte har någon kylning alls, blir direkt överhettad och stänger av datorn för att inte brinna upp. Ungefär på samma sätt som Red Ring Of Death på Xbox 360 tror jag. Inte så svårt att fixa, bara att byta ut kylpastan och sätta dit kylflänsen igen, noga den där gången. Efter det rullade datorn på hur bra som helst! Det fanns ett exemplar av Windows XP installerat, men jag tog bort allt och slängde in Ubuntu istället.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

