Antons blogg om elektronik och Linux

19 mars, 2010

Nämen vad ser vi här?

Filed under: Skrot — Anton @ 23:18
Tags: ,

Besökte Östanåkra Återvinningsstation igår för att se om det fanns något användbart elektronikskrot till mig där. Naturligtvis med tillåtelse och utan att sabotera. Tyvärr kom jag dit en kvart efter de tömt alla containrar. Utom en.  Så det blev inga enorma fynd den här gången.

Hittade åtminstone två 1W-lysdioder, en transformator till dessa samt delar från 4 olika belysningsarmaturer, ingen av dem komplett men det fattade ju inte jag förrän jag kom hem… Nåja lysdioderna var iaf värda nåt. Såklart fungerade bara en av dem, men fan vad den lyser! Den andra var död och transformatorn verkar inte fungera. Men som tur är så hade jag ett schema för en enkel lysdiodsdrivare, länk. Hade inga motstånd med tillräckligt låg resistans hemma så jag parallellkopplade 10, 12 och 15Ω-motstånd för att få ca 4Ω, vilket var tillräckligt nära 3.57Ω som det borde vara. Som spänningskälla använde jag 12V-linan på ett gammalt ATX-nätaggregat.

Alltid lika svårt att ta bra kort på lysdioder. Ljust var det iaf🙂 Kanske åker tillbaka till skroten imon och hämtar en stereo och en skrivare som jag sett ut där, brukar finnas bra prylar i dem. Bland annat stegmotorer och ”rotary encoders”, som jag inte kan något bra svenskt namn för.

Till vänster om solen är en annan grej jag lekte med ikväll, en gammal högtalarspole som jag kopplade in till 12V DC. Blev varmt som fan, kokade lite vatten och smälte lödtenn på den, så det var nog uppe i 200°C eller nåt sånt.

Blev väl ingen större vinst den här gången, bara +100kr netto ungefär för lysdioden, några kylflänsar och två snabbkopplingsplintar jag tog från transformatorn. Men skam den som ger sig, säkert bättre loot nästa gång.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

