Antons blogg om elektronik och Linux

6 mars, 2010

[Uppdaterad] Skitdatorn HP Compaq NC4010

Filed under: Reparationer — Anton @ 13:32
Tags: ,

Den här skitdatorn har varit ett helt äventyr. För det första har den ett värdelöst ATI-grafikkort som inte klarar vänteläge i Linux. Den har också ett skitdåligt trådlöst nätverkskort från Atheros. Nu för några månader sen gick dessutom ett av gångjärnen till skärmen sönder. Bara gick av på mitten. Så vi beställde ett par nya, direkt från Hong Kong.

Tiden gick men inga gångjärn dök upp. Företaget erbjöd att skicka nya gratis. Inte heller de kom fram. Nytt försök, fast den här gången från Storbritannien. De kom fram, till slut. Satte dit det högra direkt och datorn var som ny igen! I en halvtimme ungefär… Sen gick det också sönder. Nitarna som skulle hålla ihop de två metalldelarna var helt enkelt inte… nitad. Alltså beställer vi gångjärn nummer fyra som förhoppningsvis kommer fram innan jul. Fast det brinner lite i knutarna för jag hade tänkt ta med datorn när jag åker till Göteborgs Vetenskapsforum nästa vecka.

Måste alltså försöka göra det bästa av de gångjärnen som finns. Det hade nog funkat ganska bra att löda ihop det med en liten gasbrännare och ett tenn-silverlod. Tråkigt nog har jag varken gasbrännare eller tenn-silverlod… Jag har däremot en lödstation på 48W och en massa vanligt 60/40 lödtenn. I brist på annat så drog jag upp den till 450°C och värmde upp gångjärnet en stund. Gick väl sådär, tennet fäste bara på den blanka metallen. Böjde gångjärnet fram och tillbaka några gånger och det gick sönder direkt.

Värmde upp det igen, lite längre den här gången och kletade på mer lödtenn. Fäste fortfarande ganska dåligt men verkade hålla hyffsat så jag skruvade ihop möget igen. Hoppas det håller tills de nya gångjärnen kommer.

Uppdatering:

Den där lagningen höll ju inte så länge, hann inte ens utanför dörren innan den gick sönder igen. Men nu har vi fått nya gångjärn som inte var defekta vid leverans som jag satte dit igår. Så nu håller den förhoppningsvis ett tag till🙂

3 kommentarer »

  1. Hmmm… Ett av mina gångjärn på min nc4010 pajade precis. Sitter å funderar på om jag ska laga det själv eller knalla in till min lokala dataaffär. De är bra, men de tar nog några hundra för att fixa den skulle jag tro…

    Kommentar av martin — 20 april, 2010 @ 21:01

  2. Hej igen. Nu har jag i alla fall beställt nya gångjärn som jag hoppas kommer snart. Men jag undrar om det var svårt att sätta dit de nya? Det verkar som om man måste plocka isär hela datorn, och sedan skärmen för att komma åt skruvarna som håller fast gångjärnen i skärmen. Verkar vara mycket pill… Så jag undrar om du skulle vilja ge en snabb beskrivning eller tips.

    Martin

    Kommentar av martin — 21 april, 2010 @ 13:04

  3. Det var inte så svårt – HP är bättre på att skriva servicehandböcker än att bygga datorer. Här är den jag använde: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00723167.pdf
    Sammanfattat går det till så här:
    Skruva bort de två torx-skruvarna på undersidan som håller fast plastbiten som sitter mellan skärmen och tangentbordet. Sen bänder du bort den med naglarna. Skruva sedan bort skruven på baksidan av datorn som håller fast täcklocket till det trasiga gångjärnet. Öppna skärmen 180* och lyft bort täcklocket. Kan krävas lite våld för att få väck dem. Nu kommer du åt skruven som håller fast gångjärnet i chassit. För att få loss det från skärmen tar du först bort gummitassarna (rubber bumper, kommer inte på ngt bättre svenskt ord) som täcker för skruvarna. Har för mig att det sitter skruvar under alla sex gummitassar. När alla skruvar är borta lirkar du försiktigt isär plasten som håller ihop skärmen, först med en kniv eller liknande, sen kan du nog bryta upp den med fingrarna. Beror på hur rädd du är om din dator😉 Sen är det bara att skruva loss gångjärnet och byta. Lycka till och hoppas att du får dina gångjärn så inte tullen snor dem!

    Kommentar av Anton — 21 april, 2010 @ 16:19


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

