Antons blogg om elektronik och Linux

27 februari, 2010

Linjeutgång på JVC UX-P3R forts.

Filed under: Okategoriserat — Anton @ 16:00
Tags: ,

Här har vi delarna runt utgången i stereon. De komponenter som är inringade fattas i UX-P3R, de med bock efter finns. RECL och RECR fortsätter en bit bort på samma schema till en LC75245M demultiplexer (tror jag att det är iaf), där alla komponenter från UX-P6R finns i UX-P3R.

De tre transistorerna Q2203-Q2205, motstånden R2004 och R2104 och kondensatorn C2009 verkar bara vara till för att processorn ska kunna stänga av utgången med signalen /LINEMUTE. Det verkade lite onödigt så jag skippade dem (har inte ens några 2SC2124K-transistorer). R2003, R2103, C2003 och C2103 bildar två lågpassfilter med brytfrekvensen 3MHz har jag för mig. Säkert för att ta bort störningar men det skiter vi också i.

De enda livsviktiga komponenterna jag ser är R2005 och R2105. R2003 och R2103 satte jag också dit ifall utgången måste ha impedansen 6kΩ eller nåt, jag är inte så bra på analogteknik.

Hålen var fyllda med lödtenn så jag fick ta bort det med en sån där fiffig avlödningsfläta, sen lödde jag dit de fyra motstånden. Jag hade ingen kontakt som passade i det avsedda hålet så jag tog en jag hade och monterade den provisoriskt på utsidan av chassit med smältlim😀

Så här blev resultatet. Nu till testandet då… Skruvade ihop chassit och satte i sladden. Rök-testet klarades…. Försökte sen spela upp en CD men där sket det sig. Fast inte riktigt på det sättet jag hade räknat med. Med förstärkaren uppskruvad på maxvolym kunde jag precis höra musiken. Volymen på stereon spelade ingen roll, men det ska den ju inte göra heller. Har faktiskt ingen aning om varför det blev så här. Har du några tips så skriv en kommentar. Tills dess lägger jag det här projektet på is.

Jag kommer inte lägga upp hela schemat här för jag är osäker på om det är helt lagligt. Men om du ber snällt kanske jag kan skicka det till dig.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

