Antons blogg om elektronik och Linux

26 februari, 2010

Utskrift på flera blad

Filed under: Okategoriserat — Anton @ 13:54
Tags: , ,

Behöver ha det där schemat till JVCn på papper när jag jobbar med den. Finns inte en chans att läsa komponentvärdena på ett A4, här behövs något större. Eftersom jag inte har tillgång till en skrivare för något annat än just A4 så bestämde jag mig för att försöka dela upp utskriften på flera papper och sen klistra ihop dem. Detta verkar inte vara det vanligaste projektet, för efter en timmes googlande hade jag knappt blivit något klokare. Antingen var det något dyrt Adobe-program man skulle använda eller Microsofts Excel. Gimp klarade inte att skriva ut på flera sidor och inte heller Evince, Ubuntus PDF-läsare. Däremot, något otippat, Openoffice.org Calc.

Jag behövde alltså få in en PDF i Calc. Det enda sättet jag kunde komma på var att först öppna filen i Gimp renderad i tillräckligt hög upplösning, i detta fallet 300dpi. Sen kunde jag spara bilden i en TIF-fil och infoga i Calc. Provade att klista in direkt men det gick inte för upplösningen var för hög.

Efter att ha infogat bilden visade gick jag in i förhandsgranskningen och ändrade skalan tills hela bilden precis fick plats på 8 sidor. Ändrade också marginalerna så att allt kom med för min skrivare kan inte skriva ända ut i kanterna. Sen var det bara att skriva ut och efter lite pappersslöjd:

Hela pappret mäter ca 50×70 cm, alltså nästan ett A1. Misslyckades lite med det första för jag råkade klippa bort ALLA kanterna, inklusive de jag skulle limma på🙂

Men det gjorde inte så mycket för det var ändå fel schema! Råkade skriva ut sida 2 av PDF-filen när jag menade sida 3😦 Det blev 8 sidor till att skriva ut och limma…

2 kommentarer »

  1. Det enda du behövt göra är väl att dela upp bilden i 4 delar och göra dom till varsin egen bild och skriva ut dom för sig?

    Kommentar av Elin — 13 mars, 2010 @ 18:46

  2. Men det var ingen bild utan en PDF som ritas upp dynamiskt, dvs i olika storlekar och så. Och varken Evince eller Gimp klarade som sagt av utskrift på flera sidor. Har läst nånstans att det finns Adobe-program som klarar det men nu har jag inget sånt, eller vilket tänkte du dig?

    Kommentar av antoneliasson — 16 mars, 2010 @ 15:50


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

