Antons blogg om elektronik och Linux

26 februari, 2010

Linjeutgång på JVC UX-P3R-stereo

Filed under: Okategoriserat — Anton @ 13:22
Tags: ,

Eftersom jag nu har en mycket finare förstärkare börjar det bli dags att pensionera min gamla stereo. Jag vill dock fortfarande använda CD-spelaren i den, men kopplad till NEC-förstärkaren. Tyvärr har just denna modellen ingen linjeutgång så jag har fått använda hörlursutgången. Det känns inte så snyggt så jag tänkte försöka fixa en linjeutgång på JVC-stereon.

Lite bakgrund

Den stereon jag har lanserades i några olika modeller med namnet UX-PnR där 3<n<6. P5R och P6R har linjeutgång, optisk utgång och lite annat kul som inte finns på P3R och P4R, de har bara linjeingång. Men eftersom de är så lika i övrigt så tänkte jag att de kanske hade samma komponenter, bara att det fattades några på den billigare P3R. Efter att ha tagit av locket och gett den en snabb inspektion:

Japp, där har vi AUX OUT-kontakten, precis över AUX IN. Det verkar också fattas några motstånd och kondingar, tyvärr visas inte vilka värden utan bara namnet, R2103 exempelvis.

Då behöver vi alltså ett schema som visar vilka värden komponenterna är på, samt vart signalerna tar vägen. Och vilka har ett sånt schema? Jo, JVC! Trodde egentligen inte att de skulle lämna ut det men jag mailade dem ändå och bad om servicehandbok och schema. Redan dagen efter damp de ner i inkorgen bifogade i PDF-format! Vilket inleder nästa projekt, att skriva ut schemat på ett jäkligt stort papper för ett vanligt A4 räcker inte på långa vägar.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

